vrijdag, juni 01, 2007

Bokito



Tja...ik kan er niks aan doen...ik ben een van die mensen die maar niet genoeg krijgt van het Bokito verhaal. De gorilla die uitbrak om zijn liefdesperikelen voor eens en voor altijd hardhandig op te lossen. Natuurlijk gun ik de mevrouw in kwestie geen 100 beten, een stel gekneusde, gebroken en verbrijzelde botten en een trauma voor het leven. Maar ik ben wel erg onder de indruk van de intelligentie van de aap en hoe hij niemand anders dan de vrouw in kwestie een haar heeft gekrenkt. Laat een leeuw los in de dierentuin en het is een bloedbad. Breekt er een gorilla uit dan blijft de schade beperkt tot diegenen die hem, op welke manier dan ook, gekrenkt heeft. Het geeft wel te denken...



Blijkbaar is zo'n dier zich, meer dan we dachten, bewust van de mensen die hem komen bekijken. Ik kom regelmatig in Blijdorp met de kinderen van mijn werk. Als je ziet hoeveel grappen er worden uitgehaald, op ramen wordt getikt en pogingen worden gedaan om contact te maken met dieren (misschien wel vooral apen) dan moet dat voor een intelligent dier een hel zijn. L'enfer, c'est les autres.



Gisteren was ik weer in Blijdorp. Rond het hok van Bokito staan dranghekken en borden met instructies over hoe je geen contact moet maken met de apen. De dames-gorilla's waren druk in de weer met een kleine baby. In zijn eentje, verderop, zat Bokito sipjes te knabbelen aan een stuk bamboe. Iedereen was na een blik op de legendarische aap verzadigd in zijn/haar sensatiezucht en richtte zich op de moeder met baby. Een van mijn kinderen bleef heel lang bij Bokito staan en zei vertwijfeld dat Bokito er uit zag alsof hij spijt had.


Dat was eigenlijk wel waar. Bokito zat alleen, teruggetrokken en schichtig kijkend naar ons als publiek.
Had hij spijt dat hij die vrouw gegrepen had en dat ze daardoor nu niet meer 4x per week aan het glas staat? Is hij teleurgesteld nu hij heeft gezien hoe de wereld er aan de andere kant van de hekken uitziet? Is hij kwaad omdat hij de vrouw niet aan zijn harem heeft kunnen toevoegen? Is hij sip omdat de mensen nu opeens op een paar meter afstand van hem staan in plaats van tegen het glas?


Hoe denkt zo'n dier? Kan het redeneren, causale verbanden leggen en emoties bij zichzelf herkennen? En als we niet weten hoe zo'n dier denkt, hoe kunnen we het dan opsluiten en tentoonstellen?